Знаючи, як важлива атмосфера дружніх взаємин між педагогом і батьками, перше батьківські збори «Презентація групи» я провела в нетрадиційній формі. Дуже ретельно до нього готувалася, адже успіх зборів багато в чому забезпечується його підготовкою.
Підбирала музику, готувала запрошення, постаралася створити в групі атмосферу добра, затишку і тепла. Починалося воно з привітання батьків. Гра «Давайте познайомимось і, будемо дружити», об'єднала дорослих (всі встали в коло і розповідали дещо про себе). Спочатку всі хвилювалися, але це почуття швидко змінився радістю і цікавістю. Хвилинка знайомства допомогла зняти напругу, адже батькам, що сидять за одним столом, не раз протягом зборів потрібно було обговорити ситуацію або питання разом.
М'яке освітлення, музичне супроводження, доброзичливий тон розповіді сприяли створенню довірливої атмосфери, допомогли батькам відверто говорити про проблеми.
З інтересом батьки ставляться до презентації групи на мультимедійному проекторі.
До зборам я готую виставку дитячих робіт або фотостенд, де використовую фотографії з сімейних альбомів, життя групи. На кожному зібранні висловлюю подяку батькам, які приділяють багато уваги своїм дітям і допомагають у спільній роботі. Було дуже приємно бачити щасливі очі батьків, коли їм вручали грамоти або подяки:
На активістів світ стоїть!
І садок тут - не виняток...
І те, що життя у нас кипить -
Ваша заслуга, без сумніву!
Нехай оптимізм не вичерпується
І б'є фонтаном натхнення!
Ми Вам грамоту вручаємо
За нескінченне рух!
Батьки стали активними учасниками всіх справ у групі, неодмінними помічниками, навчилися взаємодіяти один з одним в ролі ігрових партнерів.
Велика робота з батьками була проведена мною при підготовці дітей до школи.
Були розроблені конспекти спільних занять «Країна Знань», «В гості до Віні - Пуха», «Ми - діти планети Земля», проведені практикуми, тренінги «Фактори успішної підготовки та адаптації дітей до школи», «чи Готові ви віддати свою дитину до школи», «Визначення ролі батьків дошкільної і шкільної житті дитини».
В результаті збагатився виховний досвід батьків і підвищився ефект сімейної підготовки до школи.
Тему практикуму «Сім'я на порозі шкільного життя дитини» підказали бесіди з батьками і аналіз відповідей дітей на заняттях з розвитку мовлення. Було проведено анкетування батьків «Скоро в школу», інтерв'ю з дітьми, тести «чи я Хочу в школу», аналіз малюнків дітей «Яким я уявляю себе в школі»батьків «Яким я уявляю свого дитини в школі».
Спільна підготовка зблизила мене і батьків, батьків та дітей, подружила сім'ї. Атмосфера доброзичливості стала характерною і для інших загальних справ у групі. У багатьох батьків відкрилися приховані таланти, про які вони й не підозрювали, поки не довелося малювати самим. Було багато захоплень і здивувань.
На збори були запрошені фахівці: вчителі школи, логопед. Якщо на початку зустрічі відчувалося певне напруження, відчуття невпевненості, занепокоєння, то до кінця зустрічі панувала веселість, взаємна симпатія, емоційна відкритість та інтерес один до одного.
Проведена робота сприяла підвищенню уваги батьків до переживань дитини у передшкільний період життя. Батьки познайомилися з вимогами, які пред'являє школа до учнів, отримали рекомендації з розвитку мовлення, їм були запропоновані ігри та ігрові вправи з розвитку розумових здібностей дітей, ігри з літерами та цифрами.
Наочно - інформаційний напрям включає в себе:
- дерево «Мудрості» - з міні порадами для батьків,
- випуск журналів «Чомучки»,
- випуск щомісячної газети «Чомучки»,
- портфоліо групи «Чомусики»,
- батьківські куточки,
- папки - пересування «Здоровейка», «За Порадою всьому світу»,
- сімейний і групові альбоми «Наша дружна сімейка», «Наше життя день за днем», «Виховання з усіх боків»,
- бібліотека - пересувка,
- фотомонтажі «З життя групи», «Ми - друзі природи», «У колі сім'ї»,
- фотовиставки «Моя бабуся - краще всіх», «Мама і я, щасливі миті», «Тато, мама, я - дружна сім'я»,
- сімейний вернісаж «Найкраща родина моя», «Сім'я - здоровий спосіб життя», «Вчись бути папою»,
Форма роботи через батьківські куточки є традиційною. Для того щоб вона була дієвою, допомагала, мені активізувати батьків я використовую рубрики: «Чим і як зайняти дитину вдома», «Запитували - відповідаємо», «Говорять діти», «Носики - курносики», «Виростай-ка», «Дякуємо», «Це цікаво», «Пограємо», «Від усієї душі», «Зверніть увагу», в яких поміщаємо практичний матеріал, що дає можливість зрозуміти, чим займається дитина у дитячому садку, конкретні ігри, в які можна пограти, поради, завдання
Активність батьків у створенні фотогазет, виставок говорить про те, що ці форми роботи є затребуваними. Наочно - інформаційний напрям дає можливість донести до батьків будь-яку інформацію в доступній формі, тактовно нагадати про батьківські обов'язки і відповідальності.
Дозвіллєвий напрям в роботі з батьками виявилося найбільш привабливим, потрібним, корисним, але і найскладнішим в організації. Це пояснюється тим, що будь-спільний захід дозволяє батькам: побачити зсередини проблеми своєї дитини, труднощі у взаєминах; апробувати різні підходи; подивитися, як це роблять інші, тобто набути досвід взаємодії не тільки зі своєю дитиною, але і з батьківською громадськістю в цілому.
У групі проведені:
- свята «В гостях у осені», «8 Березня - день особливий», «День перемоги», «Масляна», «Великдень», «Найкраща родина моя», «День захисту дітей», «Яблучний Спас»,
- розваги «Сімейні посиденьки», «День сміху», «А ну-ка бабусі»,
- «Всі професії потрібні, всі професії важливі» (зустріч з цікавою людиною),
- спортивні дозвілля «Родина - здоровий спосіб життя», «День космонавтики»,
- вернісаж «У світі почуттів і емоцій», «Наші доньки і синочки»,
- спільні проекти «Мій родовід», «Герб моєї родини»,
- випуск сімейних газет «Відпочиваємо всією родиною», «Чудо - чадо»,
- святкування днів народження (щомісяця)
- виставки сімейних колекцій, реліквій «З бабусиної скриньки», «Ось так наряд»,
- вистави «Дюймовочка», «Під грибком», «Червона шапочка»,
- спільні походи «У світ прекрасного»,
- екскурсії «Ми - друзі природи», «Захистимо свою природу».
Сценарії свят та розваг розробляла спільно з батьками.
Щоб ці заходи стали повчальними для дітей і батьків, я розробила певний алгоритм підготовки до сімейних свят:
- виділення мети і завдань заходів для дітей, батьків та педагогів;
- консультації для батьків;
- складання плану проведення заходу та участі в ньому батьків;
- розподіл ролей дорослих;
- виготовлення запрошень;
- підготовка окремих номерів (розучування віршів, танців, пісень);
- складання пам'ятки - помічниці для батьків і для дітей;
- індивідуальні зустрічі та консультації;
- виготовлення атрибутів, посібників.
Проведена робота дозволяє підвищити психолого-педагогічну компетентність батьків у питаннях дитячо-батьківських відносин.
Було трохи страшно проводити перший сімейне свято. Ми назвали його «Сімейні посиденьки». Але, все виявилося досить просто, хоча деякі батьки спочатку поставилися насторожено. Весь свято був побудований на іграх, батьки - діти, тому що метою зустрічі було: розвинути стосунки дітей і батьків за допомогою включення у спільну діяльність, збагатити відносини через емоційне спілкування.
Адже не дарма говорить прислів'я «Дитина росте не від хліба, а від радості».
Свято у дитячому садку - це радість, веселощі, торжество, яке поділяють і дорослі, і діти.
Батьки - самі дорогі і близькі люди! Вони побачили, що діти пишаються ними, їм хочеться разом з ними танцювати, співати пісні, грати. Пройдуть роки, діти забудуть пісні, які звучали на святі, але в пам'яті вони назавжди збережуть тепло спілкування, радість співпереживання.
Свято закінчилося словами:
«Бережіть один одного!
Добротою зігрівайте!
Бережіть один одного,
Ображати не давайте.
Бережіть один одного,
Забудьте про суєту
І в хвилину дозвілля,
Поруч разом побудьте!»
(0. Висоцька)
При підготовці до свята оформила плакати:
«Буває так, що час спільної гри, загальних вражень залишаться в пам'яті дитини на все життя», «Бути другом своїх дітей значно важче, ніж прогодувати і одягнути їх», запрошення у формі сердечка, підібрала спільно з музичним керівником музику, приготувала призи і медальки батькам за участь. Батьки і діти дуже раділи, були щасливі.
В. А. Сухомлинський сказав: «Діти - це щастя, створене нашою працею. Заняття, зустрічі з дітьми, звичайно, вимагають душевних сил, часу, праці. Але, адже і ми щасливі тоді, коли щасливі наші діти, коли їхні очі наповнені радістю».
Тому я вирішила - нехай святкові зустрічі відбуваються постійно і будуть яскравими, корисними і захоплюючими, адже в результаті їх проведення формуються позитивні взаємини батьків зі своїми дітьми, встановлюються емоційні контакти.
Тепер у нас в групі традиція, щороку відзначати сімейні свята «Разом весело крокувати», «Ми щаслива сім'я», «Свято дідусів і бабусь».
Тісний контакт дитини зі старшими членами сім'ї емоційно збагачує родинні зв'язки, зміцнює сімейні традиції, налагоджує наступність між поколіннями.
Саме тому я вирішила провести дозвілля «А ну-ка бабусі».
Всі творчо підійшли до виконання завдань: придумали частівки для конкурсу, приготували дітям костюми «З бабусиної скриньки», спекли солодке частування та поділилися рецептами, взяли участь у виставці «Моя бабуся найкраще за всіх».
Діти, батьки, бабусі і дідусі взяли активну участь в іграх, конкурсах, співали пісні, частівки, читали вірші, танцювали.
Цей сімейний дозвілля доставив багато усім радісних і хвилюючих хвилин.
Мами і тата пишалися своїми дітьми, а внуки і внучки - бабусями, а я - творчою фантазією батьків і бажанням співпрацювати з нами.
Проведені мною конкурси та заходи розширили межі спілкування дорослого і дитини, зміцнили зв'язок між поколіннями.
Свято «День народження» для дітей у групі ми відзначаємо щомісяця.
З великим нетерпінням діти чекають на це свято: для них це завжди очікування дива, передчуття радості. І діти, і дорослі вміють творити маленькі дива у цей день. Свято своєї дитини може стати святом для інших дітей, але про це повинні подбати дорослі.
Батьки готують розповідь про дитину, приносять фотографії, намагаються показати щось цікаве з життя всієї родини. Разом готуємо ігри, конкурси для всієї групи, прикрашаємо кабінку, ліжко, стілець іменинника. Ці заходи не обходяться без залучення спонсорської допомоги, яка виявляється на рівні усвідомленої важливості проведених заходів (чаювання, призи, подарунки).
Діти дуже люблять і чекають це свято, знають, що їх обов'язково привітають, і вони понесуть із собою не тільки подарунки, а масу незабутніх вражень.
В результаті діти навчилися взаємодії один з одним в ролі ігрових партнерів, колектив групи став більш згуртованим, створилася атмосфера спільності інтересів; вони стали більш уважними один до одного, доброзичливі, навчилися ввічливій формі спілкування, розвинувся естетичний смак.
Традиційним стало проведення щорічної акції: «Просто так», «Подаруй книгу дітям».
У багатьох вдома є книги та іграшки, з яких діти «виросли». Скільки виховних моментів таїть у собі ця маленька акція! Це і дбайливе ставлення до старих речей; при цьому діти вчаться не тільки приймати подарунки, але й робити їх - це велика праця, виховання душі.
Відразу для батьків це виявилося непросто, але щира і непідробна радість в очах наших дітей змусила їх бути добрішими, уважнішими, чесніше до оточуючих. І слідом за одними, потяглися всі інші. Адже моє завдання було організувати це так, щоб дорослі самі захотіли допомогти, принести ігри та книжки. Нехай не нова гра, але тепер, граючи в неї з друзями, дитина може познайомити їх з варіантами цієї гри в сім'ї. А улюблена книга стала ще цікавіше і звучить по - новому в колі друзів. Тепер у нас в групі ціла бібліотека, створена завдяки батькам.
|